Scott Spark RC (2022) - Wartezimmer

Prinzipiell verstehe ich was du meinst, aber hier mal meine Gedanken zu dem Aspekt.
Das gesamte Zitat wäre hier zu lang, deshalb einfach eine frei stehende Anmerkung:

Wahrscheinlich liegt die Wahrheit (die Sprints betreffend) irgendwo in der Mitte. Ich denke schon, daß das seitliche Hin- und Herwerfen notwendig ist, um das letzte Quentchen Endgeschwindigkeit zu erreichen; andernfalls würden die Sprinter das nicht machen. Und je leichter das geht, desto besser.

Wobei ich Deinen Punkt absolut verstehe: Wenn der Rahmen schwerer ist, muß der Oberkörper dabei eben mehr leisten, was aufgrund der kurzen Dauer kein Problem sein sollte. Ich denke aber, daß diese Beurteilung recht vertrackt ist. Es gibt sicher auch Muskelgruppen, die sowohl an der Beinbewegung (Vortrieb) als auch am Hin- und Herwerfen beteiligt sind. Und was diese (wenigen) Gruppen beim Hin- und Herwerfen einsparen, kommt möglicherweise dem Vortrieb zugute. Das könnten vermutlich die wenigsten Sportmediziner erklären ...

Noch ein anderer Aspekt ist, daß bei den seitlichen Bewegungen auch die Hände, Arme etc. ebenfalls hin- und hergeworfen werden. Diese Körpermasse ist der des Rahmens sicherlich vergleichbar, was dann wieder heißt, daß sich der Einfluß des Rahmengewichts reduziert.
 
I have the XC versions and the only difference in mine is that the model on my Spark RC 2022 did not have any holes for the tie wrap fitting and that the later model that I bought to put on my Scale has a more matt finish and holes for the cable management attachment.
 
Has anyone installed the FA shock in the 2022 Spark RC? Will it fit?
Read this thread. And this: https://www.mtb-news.de/forum/t/neu...lution-fuers-xc-fahrwerk.984651/post-19275803
 
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Hat denn schon jemand den FA Dämpfer in das Spark RC von 2022 eingebaut ? Passt das ?

Hier - Es passt, jedoch mit Einschränkungen in Form von umständlicheren Zugang und Austausch an die Batterie.

ima_59e54a6.jpeg
ima_29db9d2.jpeg
 
Very helpful and informative. How do you pump up the shock though?
The shock is currently installed in the standard configuration. I initially simply loosened the trunnion screws and let the shock down to adapt the air pressure. It's been unchanged since then and working fine.

However, I'll have it converted to the Spark-specific configuration during a service at the end of this year.
1744619291817.png


11.4118.070.023
 
Hallo allerseits,

ich versuche gerade die untere Achse am Hinterbau auszubauen. Selbst rohe Gewalt hilft nicht.
Bevor die Frage kommt: ja, die Mutter azf der rechten Seite ist auch raus.
Ich habe alle Videos dazu geschaut. Immer reicht dort ein kurzer Schlag und die Achse kommt raus. Bei mir bewegt es sich nicht weiter als auf dem Foto. Ich habe schon die Schrauben am oberen Drehpunkt demontiert, damit der Hinterbau sich locker um den unteren Drehpunkt drehen kann. Die Achse lässt sich auch leicht drehen, aber achsial bewegt sich gar nichts.
Hat jemand ne Idee?
 

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Hello everyone,

I'm currently trying to remove the lower axle on the rear triangle. Even brute force doesn't help.
Before the question comes: yes, the nut on the right side is also out.
I've watched all the videos on the subject. A quick tap is always enough for the axle to come out. In my case, it doesn't move any further than in the photo. I've already removed the screws at the upper pivot point so that the rear triangle can rotate freely around the lower pivot point. The axle also turns easily, but nothing moves axially.
Does anyone have an idea?
Have you made certain that you have loosened the axle completely from the pear shaped recessed nut on the drive side? I undo it from the drive side (clockwise) with a 10mm hex key and then drift it out with the same key. My sequence:
1. Remove bolt on NDS with 30tx.
2. On drive side turn clockwise to release axle using 10mm hex key.
3. Remove shaped nut from DS frame
4. Drift out from DS with 10mm hex key.
Refit at 15nm

1745511011364.png
 
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Have you made certain that you have loosened the axle completely from the pear shaped recessed nut on the drive side? I undo it from the drive side (clockwise) with a 10mm hex key and then drift it out with the same key.
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As I already tried to explain I did ;-)

Es hat funktioniert. Noch mehr Gewalt und ein gut zuredender Helfer haben den Erfolg gebracht. Ursache war die Dichtscheibe auf der rechten Seite, die halb zerfetzt ist und alles verklemmt hat.
 
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Good that you got it sorted. More force and a gentle helper sounds like an oxymoron :)
Are you the guy who posted all the bearings in this thread? If yes, do you know where I can get the two sealing washers for left and right? One of them is nearly destroyed. I used it again because I need the bike on saturday but afterwards I want to change them.
 
Are you the guy who posted all the bearings in this thread? If yes, do you know where I can get the two sealing washers for left and right? One of them is nearly destroyed. I used it again because I need the bike on Saturday but afterwards I want to change them.
Yes I have but to answer your question I have not seen them sold individually or as a pair. I have only seen them as part of the swingarm repair kit. I managed to reuse all mine luckily. The kit is not bad value if you shop around and includes all bearings/washers/axle spacer etc. (as you probably know).
 
Yes I have but to answer your question I have not seen them sold individually or as a pair. I have only seen them as part of the swingarm repair kit. I managed to reuse all mine luckily. The kit is not bad value if you shop around and includes all bearings/washers/axle spacer etc. (as you probably know).
Yeah, I know. I wanted to avoid buying the whole kit.
 
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