Kavenz VHP - der Ballerbock aus Billerbeck

1 x ohne nix ist perfekt, wo nix ist, kann auch nix abgehen und man hat mehr Zeit sich über die Funktion des Rades zu freuen. Abkleben schaut nach einer weile der Nutzung ja auch an den Rändern gammelig aus und das Mehrgewicht kann man auch in dickere Karkassen investieren. Wie gesagt, bissl Stahlwolle und die Felgenversiegelung aus dem Last Thread und lange Zeit Ruhe….

Farbe lebe ich am Schotter Rad aus, da hilft es auch gesehen zu werden ✌️
 

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Re: Kavenz VHP - der Ballerbock aus Billerbeck
kurzes Update zu der Beschichtungsgeschichte. Laut Kavenz lässt sich das nicht verhindern, wenn man mit einer Schleifpaste (Matsch) kontinuierlich die Beschichtung bearbeitet. Dennoch würde der Hinterbau auf Kulanz gegen einen Neuen getauscht. Ich habe mich aber entschieden auf den tausch zu verzichten. Dann sind die ersten schmerzenden Kratzer hinter mir und der Rahmen erhält seine Patina ;)

Also als Fazit muss man sicher festhalten, dass man entweder raw wählen sollte oder ansonsten von Anfang an abkleben. Zumindest Stellen wo man mit matschigen Schuhen/Kleidern dagegen reibt.
hast du recht große Füße oder wie kommst du da so weit hinter? Dennoch vermute ich, dass klassisches Eloxal da nochmal haltbarer ist und das sogar gewichtsneutral.
 
Eloxal hält da etwas länger gegen aber irgendwann wird es blank. Größe 40 ...
Auf der anderen Seite ist die Kettenstrebe vorm Horstlink blank.
Bei der Abfahrt ist mein linker Fuß hinten, beim Kurbeln scheine ich da nicht zu schleifen, sonst wäre rechts auch blank.
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Ja, habe grosse Füsse (46). Das Problem ist bei mir auch die Abfahrt, wo ich den linken Fuss hinten habe und auch jeweils ziemlich viel rotation auf dem Pedal habe. Dadurch geht dann die Ferse zum Horstlink lager.
 
So, Umbau abgeschlossen. Tschüss Getriebe, willkommen Kettenschaltung. Giacomo war so freundlich mir im Austausch einen neuen Hauptrahme mit Tretlagergehäuse zu verkaufen.
Für mich jetzt nach dem Motto besser ein Ende mit Schrecken als ein Schrecken ohne Ende.
Mit dem Getriebe bin ich einfach auf keinen grünen Zweig gekommen. Das Effigear fährt einfach wie ein Sack Nüsse, schaltet dafür aber wie ein Weltmeister. Das Pinion fährt Butterweich, schaltet aber wie eine Diva nur dann, wann es will. Und nein, es liegt nicht am Drehgriff an sich.
Und der Kettenspanner war als schnelle Notlösung, um die Rahmen auszuliefern, sicher eine geniale Sache, als Dauerlösung aber irgendwie nicht haltbar. Über die Ausführung aus Kunststoff und die drecksammelnde positionierung am Horstlink lässt sich ja noch streiten, nicht aber über die elendige Geräuschkulisse, zusammen mit dem Effigear ein Albtraum.
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Dann wollte ich aus optischen Gründen noch die untere Kettenführung für die Transmission verbauen, aber das Ding macht ähnlich fiese Geräusche wie der Kettenspanner fürs Getriebe, zudem ist der Kettenschräglauf durch die Verkürzung meines erachtens grenzwertig. Egal, ein Bleiklumpen von elektrischer Schaltung kommt mir eh nicht ans Hinterrad.
I too exchanged my VHPG frame for a V7 frame at the beginning of the year.

The Effigear gearbox is a disaster.
The reports go well but the efficiency is very poor.
I was able to estimate the loss in yield between the 2 VHPs at 15%.
Over time I was exhausted to do 1500mD+ with the VHPG while I was able to reach 3000mD+ with the classic transmission.
To forget for enduro or all-mountain, just good for bike park.

The reliability was not good either, an axle seal quickly failed and I lost all the oil. Another thing, Effigear's advice to use a fixed sprocket is a big mistake, a single derailment is enough to tear off everything, tensioner, chain guide, chainring tooth, chain,... also experience to back it up. Moreover, it stops you in your tracks and is very dangerous.

I still think the gearbox is the future and I would have liked to try a Pinion but not on the VHPG.
I don't like the tensioner either, I replaced it with an SBone, it was better, but the location is not good.
In addition I would have liked the possibility of fitting a belt.

The smartshift is a great step forward from Pinion, but what about the performance? Everything I have read about Zerode for example is quite positive, there would be little difference in efficiency with a conventional transmission, barely perceptible, are there people here satisfied with Pinion ?
 
Das Kavenz mit pinion smart Shift würd ich gerne mal fahren.

Bin noch nie ein bike mit Getriebe gefahren
 
The smartshift is a great step forward from Pinion, but what about the performance? Everything I have read about Zerode for example is quite positive, there would be little difference in efficiency with a conventional transmission, barely perceptible, are there people here satisfied with Pinion ?
Thanks for your report, it confirms my experience, so sad.
I didn't try the Pinion Smart Shift but I hope it manages the shift timing of shifting mechanism fast enough to get a proper gear change.
At the end I hope that Nicolai or Zerode bring a proper gearbox bike. But Zerode has first to update their Geometrie and with Nicolai I'am afraid that they will stick with their monster geometrie (to long reach, to long chain stays). I know, personal preferences.
 
Thanks for your report, it confirms my experience, so sad.
I didn't try the Pinion Smart Shift but I hope it manages the shift timing of shifting mechanism fast enough to get a proper gear change.
At the end I hope that Nicolai or Zerode bring a proper gearbox bike. But Zerode has first to update their Geometrie and with Nicolai I'am afraid that they will stick with their monster geometrie (to long reach, to long chain stays). I know, personal preferences.
I agree, there is still work to get a good gearbox bike, the offer is still too limited. Depending on the feedback on the Pinion smartshift I would think about building a custom frame, for example from Egerie.
 
Sounds interesting. But they have to build ab proper tensioner too. The solution of pinion itself (belt or chain) is not suitabel for mtb. It hangs to low and you will put it on the ground to easily.
 
Sounds interesting. But they have to build ab proper tensioner too. The solution of pinion itself (belt or chain) is not suitabel for mtb. It hangs to low and you will put it on the ground to easily.
yes, it’s true, it also needs to evolve.
Egerie has built a much less exposed tensioner, perhaps others will look into the question.
 
I too exchanged my VHPG frame for a V7 frame at the beginning of the year.

The Effigear gearbox is a disaster.
The reports go well but the efficiency is very poor.
I was able to estimate the loss in yield between the 2 VHPs at 15%.
Over time I was exhausted to do 1500mD+ with the VHPG while I was able to reach 3000mD+ with the classic transmission.
To forget for enduro or all-mountain, just good for bike park.

The reliability was not good either, an axle seal quickly failed and I lost all the oil. Another thing, Effigear's advice to use a fixed sprocket is a big mistake, a single derailment is enough to tear off everything, tensioner, chain guide, chainring tooth, chain,... also experience to back it up. Moreover, it stops you in your tracks and is very dangerous.

I still think the gearbox is the future and I would have liked to try a Pinion but not on the VHPG.
I don't like the tensioner either, I replaced it with an SBone, it was better, but the location is not good.
In addition I would have liked the possibility of fitting a belt.

The smartshift is a great step forward from Pinion, but what about the performance? Everything I have read about Zerode for example is quite positive, there would be little difference in efficiency with a conventional transmission, barely perceptible, are there people here satisfied with Pinion ?
Were you able to return the effigear? Am considering swapping to a Pinion as I quite like the bike apart from the efficency loss.
 
Symply on “Le bon coin”, the French equivalent of Ebay kleinanzeige.
Good point, I think no one in Germany knows Effigear.

I am getting more and more annoyed with Kavenz selling the Effigears bundled though (and also a fixed wheelset on top) - it seems that not a single person had a good experience with the combination. Something must have went wrong in testing or they had a different kind of Mimic.
 
Everyone I spoke with who tried the mimic on a mountain bike was not satisfied.
I guess Kavenz must have received a lot of feedback from disappointed customers, I have no doubt they will offer something else in the next batch.
 
kurzes Update zu der Beschichtungsgeschichte. Laut Kavenz lässt sich das nicht verhindern, wenn man mit einer Schleifpaste (Matsch) kontinuierlich die Beschichtung bearbeitet. Dennoch würde der Hinterbau auf Kulanz gegen einen Neuen getauscht. Ich habe mich aber entschieden auf den tausch zu verzichten. Dann sind die ersten schmerzenden Kratzer hinter mir und der Rahmen erhält seine Patina ;)

Also als Fazit muss man sicher festhalten, dass man entweder raw wählen sollte oder ansonsten von Anfang an abkleben. Zumindest Stellen wo man mit matschigen Schuhen/Kleidern dagegen reibt.
Nach einer Ausfahrt ist natürlich extrem, aber auch das vorherige Eloxal schaut nach einer Weile (2,5 Jahre) so aus. Übrigens auch nur links am hinteren Fuß, mit Klickpedalen. Mei, ist halt Patina. Finds so schöner als neu😉
 

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