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Shimano XTR 2011

Es gibt eine neue XTR Gruppe! Oder besser gesagt – anderthalb neue Gruppen. Shimano bietet die eigene Top-Gruppe XTR wie bisher auch schon für den XC-Race Bereich an. Zusätzlich gibt es jetzt auch eine robustere und etwas schwerere Version für den All-Mountain Einsatz. Wie nach den neuen XT und SLX Gruppen zu erwarten war kommt die XTR auch mit 2 bzw. 3 x 10 Gängen.

Die XC Variante wurde gegenüber der Vorgängerversion um 298 Gramm abgespeckt – hier die Gegenüberstellung neu / alt:

Die neue XTR-Gruppe für XC:

Hier die XTR-AM Gruppe – es kommen einige andere Komponenten zum Einsatz – bspw 3-fach anstatt 2-fach Kurbel sowie die AM-spezifischen Bremsen, Pedale und Laufräder.

Harald Troost erklärt die Details zur neuen XTR 2011

XTR 2011: im IBC TV ansehen

(sorry, mir war beim Filmen der Dreck auf der Linse nicht aufgefallen…..)

Ice-Tec

Draussen sind es gerade 30° auf den Trails – passend dazu hat man sich bei Shimano Gedanken um die Kühlung der Bremsen und bringt unter dem Namen Ice-Tec Neues auf den Markt. Die Bremspads haben eine Alu-Kühl-Rippe auf der Aussenseite und zwei Stahl Kühlplättchen auf der Rückseite, dadurch soll eine wesentlich bessere Ableitungder Hitze erreicht werden. Die Bremsscheiben sollen die Hitze durch den Sandwichaufbau in Stahl/Alu/Stahl ebenfalls besser abgeben.

Schon die neue XC Bremsen sollen laut Shimano 10% stärker sein als die bisherigen XTR Bremsen es waren.

I-Spec

Bei der neuen XTR können Brems-und Schalthebel zukünftig an nur einer Befestigungsschelle angebracht werden – analog zu SRAMs Matchmaker.

Die Schalthebel sind 2 und 3-fach kompatibel und können einfach umgestellt werden.

Pedale und Laufräder

Shimano verfoglt mit der neuen XTR den Rider Tuned ansatz, also die passende Abstimmung auf den Fahrer. Für XC und AM wurden Pedale und Laufräder jeweils getrennt für beide Zielgruppen entwickelt. Das XC Pedal PDM 980 (oben) wiegt 310 Gramm, das All-Mountain Pendant (unten) bietet eine deutlich grössere Auftrittsfläche bei 398 Gramm.

Überblick über die Shimano XTR 2011 Komponenten

http://www.paul-lange.de/fileadmin/p…BCbersicht.pdf

SL-M980 RAPIDFIRE PLUS Shift Levers

· Precise, vivid index shifting in all gear positions

· Instant Release, Multi Release, Two Way Release for quick and versatile operation

· Improved ergonomics, anti-slip dimples for a better control

· 4-bearing construction for ultra-smooth, effortless shifting

· Compatible with double and triple front derailleurs by a mode converter

SL-M980-I RAPIDFIRE PLUS Shift Levers I-Spec

· Same features and benefits as SL-M980

· Integration mount system for brake lever and shift lever

· Unified clamp band for clean appearance and light weight design

· Horizontal micro-adjustment for perfect set-up on the handlebar

FC-M980 Triple Crankset 42-32-24T

· Dyna-Sys 3 X 10 for all riding conditions

· HOLLOWTECH II technology

· Close ratio gear combination

· Durable titanium/carbon composite middle chainring

FC-M980 Double Crankset 38-26T

· Dyna-Sys 2 X 10 All Mountain usage

· HOLLOWTECH II technology

FC-M985 Double Crankset 42-30T, 40-28T, 44-30T

· Dyna-Sys 2 X 10 race inspired

· HOLLOWTECH II technology

· Close ratio gear combination

· Narrower Q-factor

· DUAL SPIKE technology for faster, smoother gear shifts

SM-BB90-A Bottom Bracket Cups

· Wider bearing spacing for greater stability

· Consistently smooth rotation

SM-BB91 Press Fit Bottom Bracket Cups

· Special fitted cups, by pressing them inside the frame

· Great looks and protection against weather influences

· Best balance of power transfer and lightweight design

CN-M980 Chain

· 10-speed chain developed specially for MTB use

· Excellent mud shedding design

· Directional chain for optimized shifting performance at front and rear

· Hollow connecting pins to save weight

· Not compatible with 10-speed for road

FD-M980 Triple Top Swing Front Derailleur

FD-M980-E Triple Top Swing Front Derailleur, BB mount

FD-M981 Triple Down Swing Front Derailleur

FD-M981-D Triple Down Swing Front Derailleur, direct mount

FD-M985 Double Top Swing Front Derailleur

FD-M985-E Double Top Swing Front Derailleur, BB mount

FD-M986 Double Down Swing Front Derailleur

FD-M986-D Double Down Swing Front Derailleur, direct mount

· Reliable, light action performance

· Adapted for full-suspension bikes

· Hollow link pin structure

· Easy access fixing and adjustment screws

RD-M980-GS/SGS SHADOW Rear Derailleur

· Low profile design to reduce the risk of damage

· Accurate and effortless 10-speed shifting for MTB

· Shorter cage reduces chain bounce and improves ground clearance

· Sealed bearing pulleys reduce friction

CS-M980 HYPERGLIDE 10-speed Cassette Sprockets

· Special tooth profile for HG-X chains and SHADOW rear derailleur

· Quick, smooth and consistent shifting

· 3-piece spider arm structure for ultimate rigidity

· 5 titanium sprockets to save weight

· Gear combinations: 11-34T, 11-36T

BL-M985 (XC) Disc Brake Levers

BR-M985 Disc Brake Calipers

SM-BH90-SB Disc Brake Hose

· Integrated barrel reservoir design: Compact, lightweight and easy to maintain

· 13mm wide brake lever with ergonomic pivot and anti-slip dimples on the surface

· Oversized full ceramic pistons for optimized weight, durability and insulation

· One-Way bleed system and improved oil routing

· One piece brake caliper

· High power brake hose

· XC: Resin pads with aluminum back plate and metal pads with stainless steel back plate

· AM: Ice-Tec resin and metal brake pads for consistent brake power at long and technical descents

· Split clamp

· I-Spec compatible

BL-M988 (AM) Disc Brake Levers

· New Servo Wave mechanism with shorter stroke for 25% higher lever input

· Less free stroke for more aggressive riding

· Reach adjust and free stroke adjust

· 14mm wide brake lever with ergonomic pivot and anti-slip dimples on the surface

· I-Spec compatible

SM-RT98SS Ice-Tec Center Lock rotor 140mm (rear only)

SM-RT98S Ice-Tec Center Lock rotor 160mm

SM-RT98M Ice-Tec Center Lock rotor 180mm

SM-RT98L Ice-Tec Center Lock rotor 203mm

· Ice-Tec for consistent braking performance

· 3 layer sandwich structure: aluminum core sandwiched in stainless steel

· Aluminum core dissipates heat faster

· Excellent mud shedding design for longer rotor and pad life

F01C Ice-Tec Resin Brake Pads

F03C Ice-Tec Metal Brake Pads

· Ice-Tec brake pads for consistent braking performance

· Aluminum radiator fin with stainless steel 2 layer back plate structure

PD-M980 XC Pedals

· Efficient power transfer due to increased pedal-shoe interface (270% more shoe/pedal contact compared to PD-M970)

· Lighter, low profile design

· Robust, dependable SPD functions

· Improved mud shedding design with oval-shaped axle body housing

PD-M985 AM Pedals

· Increased pedal-shoe interface (170% more shoe/pedal contact compared to PD-M980) for safer, comfortable trail surfing

· Wider platform for a better grip

· Wider bearing spacing for enhanced durability

· Integrated pedal cage protects bindings and ensures stability even when shoe cleats are not engaged

· Excellent mud shedding design with oval-shaped axle body housing

HB-M985 Front Hub

FH-M985 Rear Freehub

· Cup and cone bearings with double contact sealing

· High rigidity and lightweight 14mm aluminum axle with QR lever

· Freehub body design for quick engagement

· Center Lock rotor mount system

HB-M988 Front Hub with 15mm E-Thru system

FH-M988 Rear Freehub with 12mm E-Thru system

SM-AX75 12mm E-Thru Axle

· High rigidity with E-Thru axle system

· New titanium freehub body for quick engagement and perfect traction

· Cup and cone bearings with double contact sealing

· Freehub body design for quick engagement

· Center Lock rotor mount system

WH-M985-F (XC) Front Wheel

WH-M985-F15 (XC) Front Wheel with 15mm E-Thru system

WH-M985-R (XC) Rear Wheel

· Super lightweight scandium 19C tubeless rims

· 14mm aluminum axle with QR lever (M985-F/M985-R)

· 15mm E-Thru system with high rigidity axle (M985-F15)

· Center Lock rotor mount system

WH-M988-F15 (AM) Front Wheel with 15mm E-Thru system

WH-M988-R12 (AM) Rear Wheel with 12mm E-Thru system

WH-M988-R (AM) Rear Wheel

· Super lightweight scandium 21C tubeless rims

· New titanium freehub body for quick engagement and perfect traction

· Center Lock rotor mount system

Video von Anthill Films – die XTR Story – Teil 1:

The Story of XTR – Episode 1 on Vimeo
The Story of XTR – Episode 1 on Vimeo
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